Μπορεί η Μεσσηνία να μην είναι ο μοναδικός νομός στον οποίο οδικά έργα κάθε μεγέθους αχρηστεύονται, έστω και εν μέρει, από κατολισθητικά φαινόμενα ή φαινόμενα καθίζησης, αλλά σίγουρα αντιμετωπίζει σοβαρά τέτοια προβλήματα. Το τελευταίο υπόμνημα του νομάρχη προς τα αρμόδια υπουργεία αναφέρει ζημιές που σημειώθηκαν σε αρκετά οδικά έργα της Μεσσηνίας (τα οποία αποδίδει στα καιρικά φαινόμενα), η αποκατάσταση των οποίων απαιτεί, ούτε λίγο - ούτε πολύ, 3,5 εκατομμύρια ευρώ.
Δεν είναι, άλλωστε, λίγες οι φορές που οι αρμόδιες επιτροπές έχουν αποφανθεί ότι ένα έργο εκτελέστηκε χωρίς τις απαιτούμενες γεωτεχνικές μελέτες ή οι μελέτες δεν ήταν πλήρεις, με αποτέλεσμα να απαιτούνται συμπληρωματικές, οι οποίες και έχουν κοστίσει επιπλέον χρήματα στους φορείς υλοποίησης.
«Φεύγουν» οι δρόμοι
Το φαινόμενο δεν παρατηρείται μόνο σε μικρά έργα, όπως πολύ πρόσφατα στο Ρευματιά – Μάλθη, όπου τμήμα του δρόμου εξαφανίσθηκε κατρακυλώντας στο βουνό. Στην ιστορία της Μεσσηνίας έχει γραφτεί με πολύ έντονα γράμματα η κατολίσθηση του τμήματος Τσακώνα – Παραδείσια. Στοίχισε πολλά εκατομμύρια ευρώ στους φορολογούμενους και οδική ταλαιπωρία στους κατοίκους του νομού.Ένα έργο για το οποίο καθηγητές πανεπιστημίων ζητούσαν με εκθέσεις τους από την Πολιτεία να μην προχωρήσει η κατασκευή με τον τρόπο που προγραμματιζόταν, αφού είχαν (όπως περίτρανα αποδείχτηκε εκ του αποτελέσματος) δεδομένα ότι τα εδάφη είναι προβληματικά και ήταν θέμα χρόνου να καταστραφεί. Όπερ και εγένετο.
Ο δρόμος «έφυγε», οι καθηγητές «δικαιώθηκαν» και κάποια εκατομμύρια ευρώ μετατράπηκαν σε… λάσπη, ενώ αυτή τη στιγμή εκτελείται για την αποκατάσταση του δρόμου το πιο δύσκολο και ακριβό τεχνικό έργο σε όλη την Ελλάδα.
Χριστιάνοι – Μουζάκι
Το έργο βελτίωσης του δρόμου είναι ακόμα σε εξέλιξη. Από την εργολαβία της Νομαρχίας έχουν κατασκευασθεί τα τρία (από τα έξι) πρώτα χιλιόμετρα. Ο προϋπολογισμός είναι 500.000 ευρώ. Κι όμως, έχει ήδη παρουσιάσει προβλήματα με καθιζήσεις και καταπτώσεις σε μήκος περίπου 200 μέτρων. Το πιθανότερο είναι να απαιτηθεί συμπληρωματική σύμβαση για την ολοκλήρωση.Διασταύρωση από 3η επαρχιακή οδο (Καζάρμα – Χώρα) προς Μεταξάδα
Το καλοκαίρι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μεσσηνίας έκανε παρεμβάσεις αποκατάστασης από κατολισθήσεις που είχαν συμβεί στο δρόμο προς τη Μεταξάδα του Δήμου Νέστορος. Τώρα παρουσιάσθηκαν νέες κατολισθήσεις και όλος ο δρόμος φαίνεται να «φεύγει» προς το ρέμα της Καμπύροβας. Ο δήμαρχος Νέστορος Τάσος Τσορώνης ζήτησε τη βοήθεια της Νομαρχίας, όμως η τελευταία απάντησε ότι αυτή τη στιγμή… δε δύναται.Παλιές αμαρτίες
Τα «ρέστα» από τη Νομαρχία έχουν ζητήσει και εργοληπτικές εταιρείες που έχουν αντιμετωπίσει προβλήματα με την εκτέλεση έργων. Για παράδειγμα, εργολήπτρια εταιρεία διεκδίκησε δικαστικά από τη Νομαρχία 267.571,92 ευρώ ως αποζημίωση, γιατί, όπως υποστήριζε, ζημιώθηκε όταν το 1999 αναδείχθηκε μειοδότρια του έργου «Βελτίωση 10ης Ε.Ο., τμήμα Καζάρμα - Χατζή - Βλαχόπουλο - Τουλούπα Χάνι», προϋπολογισμού 700.000.000 δραχμών.Δεν μπόρεσε να το εκτελέσει λόγω σοβαρών ελλείψεων με υπαιτιότητα της υπηρεσίας. Είναι γεγονός ότι την ανεπάρκεια των μελετών είχε διαπιστώσει και η αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας Πελοποννήσου και το έργο είχε δημοπρατηθεί χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της!
Λάθος στη μελέτη του έργου «Γαργαλιάνοι – Μάραθος» έχει στοιχίσει στη Νομαρχία 270.000 ευρώ. Το έργο ήταν προϋπολογισμού 1.000.000 ευρώ και από τη δημοπρασία που έγινε στις 10 Ιανουαρίου του 2005 αναδείχθηκε ανάδοχος εργολάβος με έκπτωση 35,45%.
Η ανάγκη σύναψης συμπληρωματικής σύμβασης έργου προέκυψε διότι δεν είχε γίνει μελέτη παροχέτευσης των ομβρίων υδάτων. Η δαπάνη των εργασιών άγγιξε τα 270.000 ευρώ, η δε υπέρβαση ανήλθε σε ποσοστό 43,27% (!) του εργολαβικού συμφωνητικού. Δηλαδή, η συμπληρωματική σύμβαση έφτασε σχεδόν στο μισό του ποσού που χρησιμοποιήθηκε με την έκπτωση για να κατασκευασθεί ολόκληρο το έργο.
Γιατί
Ερωτώμενος ο κ. Τάσος Αγγελής, εκπρόσωπος του ΤΕΕ, για τα φαινόμενα αυτά, παρατήρησε ότι δεν παρουσιάζονται μόνο σε έργα της Μεσσηνίας, αλλά και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπως την Ευρυτανία και τα Τρίκαλα:«Κυρίως συμβαίνουν σε ορεινές περιοχές, λόγω γεωτεχνικών χαρακτηριστικών των εδαφών. Οι πολλές βροχές μετά από ξηρασία παίζουν σημαντικό ρόλο, όπως και η διατάραξη του περιβάλλοντος από την κατασκευή δρόμων. Δεν αποκλείονται και οι κακοτεχνίες και οι ελλείψεις μελετών. Πρέπει να ελέγχονται όλες οι παράμετροι.
Αν για ένα έργο που η κατασκευή του είναι άκρως απαραίτητη, το κοστολόγιο των μελετών είναι πολύ υψηλό, τότε είναι αλήθεια ότι γίνονται “εκπτώσεις” και κάποιες από αυτές δεν εκπονούνται. Η Μεσσηνία έχει πολλά αργιλικά χώματα και θέλει ιδιαίτερη προσοχή. Προσωπικά, πιστεύω ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερο βάρος στη σύνταξη γεωτεχνικών μελετών. Έρχεται ο Χ δήμαρχος και επιμένει να φτιάξουμε το τάδε έργο.
Αν φαίνεται ότι υπάρχει πρόβλημα, γίνεται γεωλογική μελέτη. Αν δε φαίνεται, δε γίνεται καθόλου. Διαβεβαιώνει και ο ίδιος ότι είναι τόσα χρόνια δρόμος και το έργο βελτίωσης εκτελείται. Κάνουμε διαπλάτυνση, διαταράσσουμε το περιβάλλον και έρχεται η κατολίσθηση. Γι’ αυτό τουλάχιστον πρέπει να γίνεται αναγνωριστική γεωλογική μελέτη».
Εδω στην Αττικη να δειτε τι θα γινει
ΑπάντησηΔιαγραφήολα τα σπιτια στα βουνα[καμμενα δαση]
η στις ακτες θα φυγουν σε λιγες ωρες
επομενος χειμωνας αν ειναι δυνατος...αλλοιμονο
αφου πια απο δεντρα τιποτα ηδη κατολισθησεις σ ολη την Ελλαδα υπαρχουν.
δυστυχως η πλεονεξια των ανθρωπων κι η βλακεια κυριως πληρωνετε και μαζι τους πληρωνουν κι οσοι μενουν κοντα τους και δε φταινε.